Just in case. Povestiri din Cripta: In caz de „Doamne Ferește”.
𝗔𝗠 𝗙𝗔𝗖𝗨𝗧 𝗔𝗖𝗖𝗜𝗗𝗘𝗡𝗧. 𝗖𝗘 𝗙𝗔𝗖 𝗘𝗨 𝗔𝗖𝗨𝗠?!
Un articol lung, plictisitor (oare), dar util. Niște informații pe care mai bine să le știi acum, decât in niște momente “critice”. Așa că ia cu biscuiți și cafea, că de scris m-am ocupat eu.
A început sezonul. Am văzut deja postate pe grupuri câteva accidente moto. Chestiile astea se întâmpla, de aia se numește accident, pentru că nu a putut fi evitat. Despre evitare si prevenire, vom vorbim într-un episod viitor.
Am văzut pe un grup vecin un uom care o pățit-o pentru prima data și la fel ca si cetățeanul turmentat din Caragiale întreba „eu cu cine votez?”, pardon, „am făcut accident, care sunt pașii pe care trebuie să-i urmez acum”.
Ca să nu mai stau să explic de paișpe mii de ori și să scriu romane de fiecare data m-am gândit să scriu o data și bine și pe urmă să dau link-ul unui eventual ghinionist.
De unde știu toate balivernele pe care urmează să le mâzgălesc cu tastatura pe monitor? Timp de 15 ani pe 2 roti, m-am lovit și eu de ceva mașini (la propriu), ori prietenii mei au trecut prin așa ceva, ori poate știu asta de la zecile de clienți pe care i-am consiliat când le-am făcut devizul de reparație pentru accident sau când mi-au cerut ajutorul în cei 7 ani în care am fost consilier service.
Deci, s-a întâmplat necuratul. 𝗣𝗥𝗜𝗠𝗨𝗟 𝗣𝗔𝗦 pe care trebuie să-l faci este să stabilești a cui este vina. Căuta semnele de circulație din zona, stâlpi cu semnele de cedează/prioritate, uita-te după marcajele de pe jos, etc. De ce? Contează când scrii declarația de la Politie sau de la asigurări să știi exact pe ce lume trăiești, adică, unde s-a petrecut accidentul, pe ce direcție de mers și de unde a ieșit vinovatul. Un mic sfat. Excludem cazurile grave când intervenția salvării este mai mult decât necesară. Mă refer aici doar la accidentele ușoare in care doar motoreta a avut de suferit si motociclistul să zicem o ușoara trânta de pe loc. Dacă este vina ta și ești ok și poți pleca pe picioare, nu te urca în salvare. REPET, este vorba de cazurile clare în care nu ai nimic. Ti se va face dosar penal pentru autovătămare și râmai fără permis fiind nevoit sa circuli cu dovada 1-2-3-6 luni, până la finalizarea dosarului. Asta daca nu depui plângere împotriva ta (da, se poate, trăim in Romania și asta ne ocupa tot timpul).
Bun, nu a fost vina ta, a fost vina Matizului condus de o blonda, care nu te-a văzut. Ok, all good. Orgoliul un pic zdruncinat si motoreta sifonata.
𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗡𝗨𝗠𝗔𝗥𝗨𝗟 𝗗𝗢𝗜 este să te hotărăști daca vrei să mergi la Politie sau vrei să faceți amiabila. Nu o zic cu răutate, nu vreau să vă instig să faceți rău și să luați permise, doar ca așa vreau eu, dar citiți cu atenție ceea ce voi zice: de obicei când mergeți la asigurator la firma pentru amiabilă, agenții de acolo au tendința de a nu trece toate daunele motocicletei și dacă voi sau persoana care v-a lovit sunteți slabi pregătiți în detalierea datelor sau în desenarea schiței accidentului și lăsați loc de interpretare, o să plecați de acolo cu degetul în … gura. Deci, dacă vreți ca persoana care v-a lovit să nu rămână fără permis, pentru ca așa suntem noi motocicliștii, buni, să ajutăm pe toata lumea, chiar și pe cel care ne-a lovit, ASIGURAȚI-VĂ ca acea persoana scrie clar și citeț si desenează clar schița accidentului și că se declară CLAR vinovat/ă. Mulți încep să o dea la întors o data ajunși acolo și … începe circul. Când omul se vede cu sacii în căruță (adică cu permisul in buzunar) începe și se gândește la sănătatea sa financiară (adică să nu-i crească asigurarea) și de acolo posibilitățile sunt nelimitate. Sfatul meu, este sa mergeți la Politie. De ce? Pentru ca de acolo o data venit procesul verbal unde scrie clar cine, unde, de ce și cum este vinovat, asiguratorul nu mai poate trage de timp (vă bagă in frauda și câștiga 3 luni in care el face INVESTIGATII, un fel de detectiv la trădați in dragoste) si vinovatul este clar stabilit.
𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗗𝗢𝗜, 𝗣𝗔𝗥𝗧𝗘𝗔 𝗔 𝗗𝗢𝗨𝗔. Partea în care motocicleta nu este deplasabilă. Tu ești ok, dar motoreta nu. Dacă vrei să mergi la Politie ai nevoie de o platformă. Căuta pe cineva care poate să-ti dea factura (asta în caz că nu ai vreun prieten care ți-o poate aduce cu duba, fiecare avem un prieten care are un prieten care are o dubă). Factura ți-o decontează cei de la Asigurări. Dacă faceți amiabilă și moto este nedeplasabilă poți solicita firmei de asigurări să trimită un agent la locația unde este motocicleta, fie ca este la service sau la tine acasă. Asta ca sa nu folosești 300 de platforme, de la accident la casă, de acasă la asigurări, de la asigurări la service sau înapoi acasă, etc.
Bun, fie ca v-ați dus la Polis sau la Asigurări, aveți de redactat declarația in care trebuie sa descrieți accidentul. Acesta ar fi 𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗧𝗥𝗘𝗜. Știu ca este prima data când ti se întâmpla, știu ca ești panicat. Adună-te. Scrie declarația citeț si dă toate detaliile exacte. De exemplu: „subsemnatul Alex, circulam cu autovehiculul marca JAWA pe bulevardul Timișoara, circulând dinspre punctul A spre punctul B, pe banda 1 cu viteza regulamentară și purtând echipamentul de protecție (casca, geaca, mânuși) când autovehiculul marca Matiz a schimbat direcția de mers fără să se asigure de pe banda 2 pe banda 1 și atingându-mă in roata fata. Am căzut pe partea dreaptă, ca apoi motocicleta să lovească bordură, s-a răsucit și a căzut pe partea stânga”. O să vedeți la ce va ajuta toate aceste detalii. Nu mai știu exact daca la Politie trebuie precizat ceva despre dosarul de dauna pentru echipament sau doar la asigurări, dar ajungem si acolo.
Apoi ar fi 𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗣𝗔𝗧𝗥𝗨. Pasul în care polițistul sau agentul de la asigurări vine la motoreta și se apucă să scrie dovada de reparație sau devizul de asigurări la prima vedere. Rugați-l pe polițist sau pe agent să scrie FIECARE REPER lovit, julit, provenit din ACEST accident. Ajutați-l cu denumirile. De ex, cap de ghidon, maneta de frâna, capac aprindere, capac ambreiaj, bascula, roata fata, disc dreapta, etc. Mulți nu cunosc exact aceste detalii și scriu în mare, carenaj dreapta. Dar acolo sunt 3 carene, masca far care se îmbină cu carena superioară dreapta care se îmbină cu carena inferioară dreapta, de ex. Cei de la asigurări vor căuta să vă dea banii de ex doar pe 1 din cele 3 repere, pentru ca așa s-a scris în deviz.
Dacă ați fost la Politie și vi s-a dat procesul verbal și dovada de reparație urmează să vă faceți programare la asigurări pentru a deschide dosarul. Acolo asiguratorul o să facă ceea ce am spus mai sus, deschide o primă constatare vizuală făcută de un agent de la asigurări. Daca faceți amiabila, se sare peste partea cu constatarea daunelor făcută de polițist, aceasta fiind făcută doar de agentul de la asigurări. Stați lângă el si uitați-va să scrie CITET si CLAR toate reperele avariate cu exact denumirea lor corecta. Să nu săra repere, să nu se apuce sa treacă, “asta o vopsim, asta o luăm puțin la polish, carena asta se face cu fibra”, etc. Să treacă la repere ÎNLOCUIT. Montarea elementelor de plastic reparate cu fibra este INTERZISĂ de RAR, așa că urmează să înlocuiți elementele afectate, nu să le luați la pila și ciocan.
Daca aveți 𝗲𝗰𝗵𝗶𝗽𝗮𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗮𝘃𝗮𝗿𝗶𝗮𝘁 deschideți un dosar de daună și pentru echipament. Știu ca fiecare companie cere chestii diferite, unii cer factura de proveniența, alții doar o proforma de la un magazin care vinde așa ceva cu prețul modelului respectiv, parcă unii decontează și telefoanele sparte … dar asta cel mai bine o discutați cu asiguratorul unde este asigurată persoana vinovată.
𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗖𝗜𝗡𝗖𝗜. Acum ai nevoie pentru asigurări de un deviz estimativ de reparație de la un service AUTORIZAT RAR. Dacă motoreta este Yamasaki, du-te la Yamasaki. Daca e BemBeu du-te la o reprezentanta BemBeu. Sau nu, pur și simplu du-te la un service moto autorizat RAR. Băieții de acolo iți vor face o constatare. În funcție de cât de grava e dauna trebuie să duci motocicleta la service sau sa le dai doar foile făcute până acum, gen proces verbal, dovada de reparație și FISA cu reperele lovite făcuta la asigurator.
Dacă problemele sunt superficiale, adică aveți carena dreapta și far julite, pe devizul estimativ de reparație de la service vor apărea doar carena si far. Vă duceți cu devizul la asigurator și de acolo vi se dau banii in regie proprie sau se plătește reparația către service sau către voi (daca achitați voi factura de la service si veniți cu ea la asigurator).
Daca situația este mai complicata, de ex o jamba strâmba, în majoritatea cazurilor este și jugul afectat. Dar nu se vede la ochi, așa că cereți asiguratorului să scrie pe foaia de constatare: DE INVESTIGAT ulterior la service eventuală problema jug sau roata sau discuri. Cei din service vor demonta si vor vedea eventual elemente avariate care nu se vad la ochi sau care sunt sub carenaj (radiator lovit care nu se vedea de carena, etc).
O dată ce aveți devizul estimativ de reparație de la service sunt două posibilități. Fie îl luați fizic si îl duceți la asigurator și vă asigurați că l-au adăugat la dosar și urmează să vă facă o oferta de reparație in funcție de ce alegeți voi; ori se ocupa service-ul să trimită devizul pe mail agentului de la asigurări care se ocupa de dosar.
𝗣𝗔𝗦𝗨𝗟 𝗦𝗔𝗦𝗘. Greu se ajunge aici fără nervi. Poate voi o să aveți mai mult noroc. Momentul in care dosarul este complet si asiguratorul vă face o oferta de reparație în care trebuie să va încadrați. Oferta influențata de mulți parametri (anul motocicletei, starea ei, numărul de kilometri de pe bord, etc). Vi se dă o suma în care service-ul are acordul să efectueze reparația sau vi se propune o suma de bani pentru reparație în regie proprie, dacă alegeți asta. Trebuie să țineți cont însă, ca pentru reparație în regie proprie se scade manopera de pe devizul estimativ făcut de service și se taie TVA-ul. Pentru motocicletele mai vechi de 10 ani o să vedeți că sumele de reparație sunt de toata jena, adică tot ce e fer mai vechi de 10 ani trebuie casat. Dar asta este o alta discuție pentru un episod viitor.
Succes. Aveți un drum lung și anevoios in recuperarea prejudiciului. Sper ca aceste informații va vor ajuta si ghida în caz de nevoie.
Dacă nu am fost suficient de clar va aștept cu întrebări, opinii, comentarii.
Vă doresc un sezon cu vreme bună și cu mulți km în șa fără incidente.
Până data viitoare, bafta și Asfalt-Uscat !
Alexandru Popescu