Harley Davidson Pan America 1250 Special – REVIEW
Merg pe stradă liniștit cu Loganu’, a 5-a, 70 la ora, la consum că s-a scumpit și gazul. Pe banda a 3-a pe DN, bineînțeles. Precizez că aveam și proiectoarele aprinse, că așa îi sade bine oricărui Logan.
Când deodată, mare far de pe Târgu Ocna în oglinda retrovizoare. E o pasare? E un avion? Nu. E Harley Davidson Pan America 1250. Farul ala l-as recunoaște dintr-o mie. Vizibilitate în trafic +1. CZ 01 PAN.
Pfoa. Test ride la Harley Davidson. Am uitat complet. Îți foarte mulțumesc ridere că mi-ai adus aminte, altfel ratam o experiență pe cinste. Duminica, ultima zi de test ride la sediul Harley Davidson Bucuresti.
Intri în curte și te lovește imaginea de pe tirul care a adus bestiile in Romania. Impunător. Profi. După curtoaziile de rigoare, buletin, permis, alea alea purcedem la încălecarea unei nave spațiale din flota imperială. Da, farul ala face să arate a Stormtrooper.
Ce sa crezi, ce sa vezi. Portocalie, după sufletul omului, în cazul de față eu, toba titanium cu cap carbon, ce sa mai, pe mine deja m-a cucerit. Buni băieții de la marketing, au dat direct in KaTeMisti.
În primele secunde de la plecarea de pe loc o pun în modul SPORT. 150 cai, mai „puternică” ca R1250GS și mai „slabă” decât 1290 Adventure S. „Power is nothing wihout control”, totusi foarte liniară. Ușor „slabă” până în 3000 de ture comparând cu moștenirea ei de chopper HD, dar puternică și liniară după 3000 de ture. Dacă ții gazul blană, în 5 minute deja ai „arm pump”. Îți întinde mâinile pe românește. Cam ca MT09 pentru cei care au curajul să tină gazul capăt.
Pe unde am plimbat-o? Ținând cont că nu am vrut să ocup una din cele 6 motociclete jumătate de zi și am vrut să mă încadrez în cele 30 minute alocate… Pai am plecat de la sediul HD București, am dat o tură pe DN până la Prisma (Corbeanca) și apoi nu am rezistent tentației de a o duce în centru la Casa Poporului pentru 2-3 poze reușite zic eu și pentru a vedea cum se descurca în traficul bară la bară din București. Totul în 40 minute, cu tot cu poze.
Pan America este foarte îngusta și firavă comparând cu suratele ei Adventure, încape foarte bine printre mașini și te lasă să te strecori cu ușurință atunci când traficul se gâtuie și tu ești singurul care se mișcă.
Unul din punctele forte ale acestui model: motocicleta se lasă mai jos din suspensii în momentul în care este complet oprită. Este esențial la o motocicleta touring să poți pune cât mai bine piciorul jos. La ai mei 1.77 m si 75 kg pot să spun că țineam toată talpa jos. Ajuta enorm atunci când ești încărcat cu bagaje și pasager și o apleci puțin fără să vrei; ai o poziție mai bună pentru a o tine și pentru a nu o scăpa de pe loc.
Cât o să reziste sistemul asta care ”foote”, scuzați-mi franceza, suspensia sus-jos? Vom trăi și vom vedea. Dacă nu vreți să-l folosiți pentru că înălțimea vă permite să puneți picioarele jos suficient de bine, puteți să-l dezactivați din setări. Persoanele scunde, care își doreau de mult să-și achiziționeze un adventure, dar nu reușeau să stea bine pe nici una din motoretele existente pe piața, își pot urma în sfârșit visul.
Suspensia pe modul SPORT lucrează foarte bine pe stradă. Stabilă, rigidă, îți transmite exact starea terenului pe care rulezi. Nu sunt cel mai bun rider in off-road, dar mi-ar fi plăcut să o pot testa și pe macadam, măcar la viteze mici, să vad cum se comportă comparativ cu Africa Twin și Tenere 700. Deși am mers doar pe modul Sport, motoreta mai are modurile Road, Rain, Off-Road si Off-Road Plus, precum și moduri custom. În modurile custom îți poți alege singur puterea motorului, răspunsul accelerației, nivelul frânei de motor și gradul de intervenție al controlului tracțiunii.
Pompa de frana Brembo radială, etrierii cu patru pistonase radiali Brembo, discurile mari de 320 mm opresc nava spațială bine de la 190. 190? Da, ajungi relativ ușor la viteza aia și cel mai mișto este că se oprește repede fără efect de vapor în tangaj la frânările de urgentă. Are un sistem electronic care acționează ambele frâne (fata-spate) pentru a atinge frânarea ideală. Doar in modul Off-Road frâna spate este independenta si poate fi blocată.
Ușoara si manevrabila. Atât când o împingi în parcare sau o dată ce ai pus-o în mișcare. Se strecoară fără probleme în traficul sufocant de pe DN. Agila la schimbarile bruște de directie.
Un minus? Oare?! Nu are quickshifter. I-am dat a 2-a blana și când să-i dau a 3-a, obișnuit cu Africana, hap sarmaua. N-are mamaia că ți-ar da. Deci old school, tragem frumos de ambreiaj și schimbă bine și rapid. La fel ca un pistolar din western-urile vechi îi dai 1-6 fără să facă clank, pleos, miau, trosc. Totul decurge conform planului. Un plus este faptul ca ambreiajul pe cablu se trage foarte ușor si maneta de ambreiaj are reglaj pentru distanță (avantaj pentru cei cu degete scurte), iar ambreiajul este de tip slipper clutch, adică nu blochează roata spate dacă coborâm brusc din treapta 3 în treapta 1 de viteza.
Șaua este EXTREM de confortabilă și are 2 reglaje de înălțime. Șaua pasagerului este EXTREM de confortabila de asemenea și foarte generoasă spre deosebire de alte modele de adventure care se pare că uită de nevoile pasagerului. Gume de fabrica țin în jur de 15000 km, una din motocicletele de test care părea că văzuse ceva off-road la viața ei mai avea ceva până la service limit.
Cricul lateral se pune agățând o cătare care este înaintea schimbătorului, deci nu te lovești în scărița, cătarea de la cricul central sau chiar schimbător încercând să pui cricul lateral. Partea ”nasoala”: nu se poate folosi cricul lateral o dată pusă pe central. Adică dacă l-ai lăsat pus, nu-l mai poți închide, daca l-ai lăsat închis, nu-l mai poți pune deoarece lovește în cricul central.
Jante tubeless. Cu o atenție deosebit de fină pentru detalii, scrie pe ele Harley Davidson. Frumos. Elegant.
Amortizor de ghidon. Posibil să-l fi folosit, atunci când a plecat spatele, a intervenit destul de rapid controlul tractiunii (înainte să închid eu gazul) și nu am resimțit nici un efect de voblaj atunci când motoreta a fost repusă brusc în poziția ”dreaptă”.
Electronica lucrează bine, am folosit atât controlul tracțiunii, cât și ABS-ul în mod intenționat, dar aceste sisteme au intervenit și când m-a luat puțin valul.
Tableta (bordul) destul de încântătoare și plină de informații pentru pasionații de gadget-uri. Nivelul combustibilului, temperatura aerului, temperatura apei, viteza, turometrul, treapta de viteza, etc.
Protecția la vânt. Cred ca asta este unul din punctele forte ale acestei motociclete. Parbrizul si carena fata împreuna cu aripioarele laterale din dreptul radiatorului formează un scut deflector împotriva vântului. Dragii de ei, inginerii de la HD știu ce public țintă au, iubitorii de confort, nu vor fi dezamăgiți. Deși au fost 15 grade, fără soare, cu ceva stropi de ploaie, nu am simțit nici un disconfort atât în zona picioarelor, nici în zona brațelor sau a pieptului. Cu parbrizul pe cea mai joasă poziție, aerul era aruncat peste cască, deci cu el în poziția cea mai ridicată probabil că nici persoanele mai înalte nu vor avea nici un disconfort. Deci nu este nevoie de un parbriz mai mare aftermarket, așa cum este nevoie la majoritatea modelelor de la competiție.
B0$$, manșoane încălzite. Lux si opulență. Împreuna cu protecțiile de vânt (handguard-urile) erau suficiente cât să pot merge pe 15 grade cu mânuși scurte și perforate de vara fără să invoc persoane decedate sau rănite.
Una din bubele lui Pan America 1250 ar fi faptul că are bateria și releul de încărcare în punctul cel mai de jos spre față al motorului și foarte expuse la șocuri și intemperii prin scutul stoc. Se poate rezolva prin trecerea la scutul mare de aluminiu, dar tot cred că poate avea problemele clasice ale lui 990 Adventure, care te lăsa cu ochii în soare când îți era lumea mai dragă pentru că avea releul și bateria expuse la apă la fel ca acest model de HD. Contactele oxidau și rămâneai fără curent.
Ca să revenim la oile noastre. Nu sunt un fan Harley Davidson, chiar dimpotrivă. Mă iau de ele la tot pasul, le dau exemplu ca singurele motociclete din lume care convertesc benzina în zgomot fără efectul advers al cailor putere. Și pentru frânele proaste și depășite, doh, majoritatea modelelor de HD au etrier de spate și pe roata față.
Pot spune ca Pan America 1250 Special este prima motocicleta Harley Davidson de pe care m-am dat jos cu zâmbetul pe buze. De ce? Pentru că am mers cu ea așa cum îmi place mie. TARE. ȘPAN. Și m-am simțit bine. M-am simțit în siguranță. Putere cât cuprinde pentru a face o depășire riscantă. Frâne pentru a te o opri dintr-o situație la limită și suspensii bune care să te țină la viteză pe trasa corectă. Plus o electronică care funcționează și intervine atunci când tu sari calul. Nimic spectaculos, chiar banal in 2021, când 2022 bate la ușa.
Dar bun venit Harley Davidson printre noi, iubitorii de tehnologie. Pentru restul încă exista cafe racer-uri făcute din motorete din anii 70 care pornesc o dată pe an. Dar asta este cu totul altă poveste.
Până data viitoare, te uiți, iei o decizie și te dai cu motocicleta. Sau dormi liniștit, Motocicleta Potrivita lucrează pentru tine >:D<
Harley-Davidson | Harley-Davidson Bucuresti | #PanAmerica1250
Pot fi contactat telefonic la nr. 0740 012 534 sau pe mail la motocicletapotrivita@gmail.com
Vă aștept cu drag >:D<
FACEBOOK: https://www.facebook.com/MotocicletaPotrivita